BUCAK AVŞARLARI

BUCAK AVŞARLARI :
                  Bucak kelimesinin lüğat anlamı; yer, yurt ve ekili yeşil alan
                  anlamınadır. Anadolunun çok yerinde  olduğu  gibi  bir
                  başkasından  zarar gören, acınan ve gördüğü zarar karşısında
                  çaresiz olan kişinin yaptığı Allah ocağını bucağını batırsın
                  intizarındada anlaşıllacağı  gibi Avşar, Yörük ve Türkmen
                  dilinde Bucak kelimesi yer mahâl anlamındadır. (Ocak, ev, yurt
                   dolayısıyla, bucak  kendisine  ait  üzerinde yaşadığı yer,
                  mekan anlamında)

                  Avşar’lardan bir boy Horasan’dan göçüp XI. yüz yılda bugün
                  Suriye toprakları içinde (Beriyye’de) kalan Raka sancağına
                  bağlı olan Tell - Şammar ve Tell-Zivan çevresine gelip,
                  oralarda yerlemeye mecbur edilmişler ve aşiret yarı yerleşik
                  bir şekilde  yaşamlarını  sürdür- mekteydi. Fakat ;  tabii
                  âmiller (Toprak, su, İklim) nedeni  ile yüksek  ve  havalı
                  yerlerde  yaşamış olan  aşiretin  yaşam  şartlarına ,  o
                  bölğenin havası onlar  için hiçte iyi  gelmemekteydi. Çünkü
                  aşırı  sıcaktan, genellikle çocuklar sıtma, tifo  ve  verem (
                  Tuberküloz ) gibi salğın hastalıktan ölmekteydi. (MD, nu.133,
                  s. 387 -388) Buna bir tedbir almayan önce Selçuklu sonra
                  Osmanlı  Devleti, onları Arap’la- ra  karşı  hem kalkan olarak
                   kullanmak, hemde  o  bölğelerin  Türkleşmesi  için, aşireti
                  iskân  etmeleri yani yerleşmeleri konusunda zorlamaktaydı.
                  Derdini bir türlü yukarıya anlatamayan aşiretler Tayy, Eneze
                  ve Mevali adlı kâbilelere  mensup Arap eşkiya ve soyğun-
                  cuların tacizinden ellerindeki mallarından olup, canlarından
                  bıkmışlardı. (Ferruh Arsunar, Gaziantep Folkloru, s.
                  44,46,47,164 ) (Ömer Özbaş,Gaziantep dolaylarında Türkmenler
                  ve Baraklar, 1958 s. 30,31,35 )



                  Zaten fazla bir güce sahip olmayan bu küçük  Avşar gurubu,
                  oralarda  yaşayamıyacak  hale  gelmişler  ve  Halep
                  topraklarından  göç etmişlerdir. Bu göçlerden bir kısmı Toros
                  Dağlarının  eteklerini  takip ederek o günkü adı ile Alâ’iye
                  kazasına, yani bugünkü Alanya’ya göç edip orada Alâ ‘iyye
                  sancağına  bağlı, Çönkeri  kazasına  dahil  olan  Bucak
                  köyünün  temelini  atıp  orada  Bucak  Avşarları  adını
                  alırlarken (Bk.166 Numaralı Muhaâsebe-i  Vilâyet-i  Anadolu
                  defteri  H: 937/  M : 1530) no. 617.  vesikada  toplam 48
                  verği  nüfusuna sahiptirler.) diğerleride o bölğeyi toplu
                  olarak terk etmenin yasak olması  nedeniy le  bölğeyi yavaş
                  yavaş terk edip; Dulkadir Beyliğine bağlı Gaziantep, Maraş ve
                  Elbistan taraflarına göç edip gitmişlerdir.

                  Zulkadiriye vilâyeti içerisinde, Mar‘aş sancağına bağlı
                  olarak, Andırına nahiyesine bağlı olarak Bucak adı ile bir
                  yerleşim yeri kuran bu mustakil  Avşar gurubu, resmi
                  vesikalara  geçmesede, Bucak  Avşarı  olarak  tanınmışlardır.
                  Köklü  ve  büyük  bir askeri  güce  sahip olmaması  nedeniyle
                  adından  ve  varlığından  fazla  söz  ettiremeyen  bu mustakil
                  Avşar oymağının adı hep, resmi  vesikalarda  Halep Türkmenleri
                  yani Osmanlı  kayıtlarında (Dulkadıroğulları Beylğine  bağlı
                  Türkmen guruplarından  olarak ) « Yörükân-i Haleb veya Yörükân
                  -i Maraş » adıyla  tarihte  yerini  almıştır.

                  En son olarak Maraş ve Gaziantep yörelerinde yaşamakta olan bu
                  Avşar gurubu askeri, siyasi  ve  sosyal  patlamalar sonuncu,
                  bölğe- de yaşanan olumsuzluklardan  etkilenerek  ne  yazık ki
                  o  bölğeleride  terk  etmek  mecburiyetinde  kalmışlar  ve
                  çoğunluğu  Kayseri, Niğde, Çorum gibi illerin bugünkü
                  toprakları içinde kendilerine göre köy  ve mezralar
                  oluşturarak  yerleşmişlerdir. Daha  sonra  yaşa- dıkları
                  bölgenin  coğrafi  konumuna  göre Yeni- İl idaresine bağlanan
                  Avşar’lara  Bucak  Avşarı , daha  sonra  bu  bölğede
                  Avşar’ların yoğun olarak yaşadıkları için Avşar Alan veya
                  Avşar Bucağı  denilmiştir. İşte  bu   yörelerden  çeşitli
                  nedenlerle, Anadolu’nun  içlerine göçüp  yerleşen  veya  göçer
                   olarak   yaşayan  Türkmen  boylarına  gittikleri  yörelerde
                  bucak’dan  gelen   anlamında « Bucak Avşar’ı » denilmiştir.
                  Diğer taraftan bugün Kahraman  Maraş  iline  bağlı  olan
                  Bucak  ilçesi  ve  Elbistan yöresi   yine  bu  aşiretin
                  yaşadıkları  bölğeydi ve o yörelerde yine bu aşiret mensupları
                   Bucak  Avşarları  olarak  tanınmaktaydı.

                  Bazı  tarihci  ve  araştırmacıların  müstakil  Avşar
                  oymakları   olarak  görüp  değerlendirdikleri   Bucak
                  Avşar’ları   kesin  olmamakla beraber Dulkadırlı’ların İmanlu
                  Avşar boylarına mensub olan Kızıl Sultan cemaatından olup,
                  aynı zamanda Halep Türkmenleri olarakta bilinmektedir.
                  Dulkadırlılar arasındaki Avşarlar’ın büyük bir bölümü Maraş,
                  Haleb,  Kars (Kozan) ve  Yeni- il sınırları içinde  bulun mak-
                  taydı. XVI. yüzyılın birinci yarısında Maraş ili sınırları
                  içinde yaşayan İman’lu Avşarı 27 obadan meydana gelmiştir. Bu
                  obalar genellikle şahıs adı taşıyan kişiler veya Kethûdalar
                  tarafından idare edilmekteydi. İmanlu Avşarları « Beriyye» ya
                  ni Suriye  çölünde  kışlamakta ve Maraş sancağına ait  olan
                  muktelif  yerlerde  yazlamaktaydılar. Daha  sonra  H :  971
                  yılda 1563  ve 1564  yılları  arasında bir kısmı Adıyaman ve
                  Anteb şehri dolaylarında yerleşirlerken diğer bir kısmıda o
                  yıllarda yaşanan siyasi olaylardan etkilenerek  İran’a
                  gitmiş- ler, Osmanlı devleti  tarafından  dışlanan  İmanlu
                  Avşar’ları,  İran  toprakları  içerisinde  yeni  kurulmakta
                  olan büyük Sefafi  devletinin kuruluşunda  etkin  rol
                  almışlar  ve  bu  boydan  bir  çokları  Safevi devleti yönetim
                  ve askeri  kademelerinde  çeşitli  mevkilere  kadar
                  gelmişlerdi.

                  Maraş, Halep, Antep ve Amik ovasında yaşamış Oğuz’ların  Avşar
                   olarak  bilinen  ve  bugün Anadolu’nun çeşitli bölğelerinde
                  yaşayan Avşarlar ile genel Türk kültürü ve İslamî yaşam tarzı
                  ile benimseyen farklı mezhepe bağlı olarak  diğer Avşar’lardan
                  tamamen ayrıdır. O Avşar’lara benzemeyen Türkmen boyları göçüp
                  gittikleri yörelerde « Bucak Avşar’ları » diye
                  vasıflandırılırlarken, diğer Avşar boyla- rı  ise  başlarında
                  bulunan  beylerinin  veya sülâlenin en yaşlısı hatta yiğidinin
                  adları ile köyler oluşturup, bugün bu köyler o isimler  ile
                  tanınmaktadır. Buradan  anlaşılan  diğer bir  konuda  göçer
                  olan  aşiretin, bu düz  araziler  üzerinde yarı  yerleşik bir
                  düzene geçerek yaşamış olmalarıdır. Yalınız bu Türkmen’lerde
                  yeni doğan  çocuklara  Avşar isminin  verildiği  sıkca
                  görülmektedir. Bu  isimlere  göre yerlere ve yörelerede Avşar
                  ismi verilmiştir. (Avşar alan gibi.)

                  Burunören köylüsü  aslen Avşar oldukları  halde, kendilerini
                  Türkmen olarak  bilmektedir. Bugün  Burunören köylüsünde
                  olduğu  gibi çevre aşiret denilen köylerde doğup  büyüyen
                  hemen  hepsi  Avşar olduklarını  baba  ve  dedelerinden
                  duymadıkları  için kendilerinin Avşar olduklarınıda
                  bilmemektedirler. Yaban  eri  kelimesi  ise bu  aşiret  için
                  sıkca kulanıldığı söylenilmez. Yabandan, başka yerden,
                  gelenler veya dağda, bağda bahçede çalışıp  evine  gelenler
                  için bu  kelime  kullanılır. Er kelimesinin anlamı ile beraber
                   birleştirecek olursak başka yerden, göçerek gelen dağların
                  yiğidi  anlamında bir  sözdür. fakat; bu  kelime Türk’lerin
                  Beğdili oymak ve aşiretinden olanlar için söylenen bir
                  kelimedir. Sivas, Erzincan, Malatya (Karaözü kasabası) ve
                  çevresinde yoğun olarak yaşamaktadırlar. Her ne kadar
                  kendilerini Türkmen saymayıp ayrı görselerde, aşiret ile
                  tarihten gelen kan bağları vardır.

Yorumlar